Het thema ‘Gaatjes’ ging van start met een doos met een gat in. In de doos zaten 2 muisjes die vermoedelijk het gat in de doos hadden geknaagd. De kleuters mochten de rest van de week met de doos en de muizen spelen.

 

In de doos zaten ook allemaal rietjes in en we ontdekten dat er in rietjes ook gaatjes zitten. We probeerden hier door te blazen om vervolgens prachtige kunstwerken te maken met verf en rietjes.

 

We mochten ook experimenteren met papier, een perforator, ponsmachientjes en priknaalden. Zo maakten we gaatjes in de kaas.

 

We mochten zelf met een mes stukjes fruit proberen te snijden. Dat vonden we niet gemakkelijk, maar wel leuk. We prikten een gaatje in het fruit en maakten fruitsatés. Aan de tafels mochten we dan allemaal samen smullen. We genoten ervan.

 

In de plasticine maakten we allemaal gaatjes. Sommigen maakten sneeuwpoppen met gaatjes.

 

We mochten ook door gaatjes kruipen.

 

Aan de zandtafel mochten we experimenteren met zeven, trechters, potjes met gaten, buisjes…

 

We sorteerden buizen van groot naar klein. We ontdekten dat een kleine auto door een kleine en een grote buis kan. Maar…de grote auto kon niet door de kleine buis. We mochten met de buizen spelen en maakten er een autobaan van. De trein lieten we door de tunnel (gaten in de doos) rijden.

 

We leerden ook een liedje over gaatjes en een liedje over muizen. We mochten het keyboard van de juf ook voorzichtig uittesten. Dat vonden we geweldig!

 

Op de speelplaats zochten we naar gaatjes. We hadden ook een kringgesprek over een voorwerp dat we zelf meegebracht hadden of in de klas gevonden hadden. We luisterden naar verhalen, deden kringspelen, mochten kettingen rijgen, puzzelen, gaatjes stempelen…

Advertenties